dinsdag 18 mei 2010

The Singing Detective

Geen tijd, geen tijd, geen tijd.

Toch wil ik even reclame maken voor 'The Singing Detective', hoewel de serie niet zomaar samen te vatten is in enkele zinnen - zelfs niet in enkele pagina's. Maar goed: kort dan...

Philip Marlow, een aan lager wal geraakte schrijver van detectiveromans lijdt aan psoriasis, een ziekte die de huid op afzichtelijke wijze aantast. Om zijn pijn en bedlegerigheid te vergeten herschrijft hij in gedachten zijn eerste boek, 'The Singing Detective', waarin hij zichzelf verbeeldt als de intrigerende detective Phil.

Er valt nog veel meer te vertellen over de zeven uur durende serie, zoals over de soms rauwe jeugdherinneringen van de schrijver of over de muzikale sequenties, maar tijd heb ik niet.

Daarom: bekijk onderstaande clip. Bekijk het helemaal, van begin tot einde zonder vooruit te spoelen. 't Zal u niet berouwen.



Koop de serie, hij kost niet veel.
Dennis Potter is een genie. Jon Amiel ook wel.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

ik vraag mij af of gaetana poponcini dit zou lezen.

Anoniem zei

ik moet u efkes laten weten dat vandaag the wire voor mij the singing detective heeft voorbijgestoken qua "beste serie ever".

jaja, voorbijgestoken. ik had eigenlijk ni verwacht dat het ging gebeuren: khad altijd gedacht dat ik singing beter ging blijven vinden - wegens 'artistieker', gewaagder, genre-ombuigender, filmischer, ...
Maar de wire is echt prachtig nu.

sorry